SANA DÜN TEPEDEN BAKTIM...


MEHMET ALİ BABAR

Merhaba Sevgili dostlar.
bu hafta ki köşe yazımda,Türk müziğine Büyük katkılar sağlayan
büyük üstad Münir nurettin selçuk var.
peki kimdir? Büyük usta; İstanbul’un Sarıyer semtinde doğdu.
Doğum tarihi için çeşitli kaynaklarda 1899, 1900, 1902 tarihleri de gösterilmiştir. 
Divanı Hümayun muavini ve Darülfünun ilahiyat Şubesi muallimlerindcn Mehmed Nuri Bey ile Fatma Hanife Hanımın oğludur.

On beş yaşında Darü’l Feyzi Musiki Cemiyeti’ne öğrenci olarak girdi; üç yıl sonra da, 
hanendelerinden biri olduğu bu topluluğun konserlerine çıktı.
1907’de Soğukçeşme Askerî Rüşdiyesi’ni bitirip Kadıköy Sultanî’sine yazıldı. 
Aynı yıl Darülelhan’a da girdi, Zekaizade Ahmed Efendi’den dört yıl ders aldı. 
Daha sonra Ali Rıfat Bey’in (Çağatay) başkanlığındaki Şark Musiki Cemiyeti’ne girdi; 
kurucuları arasında da yer aldığı bu dernekteyken Bestenigar Ziya Bey’dcn birçok fasıl meşk etti.

Genç Münir Nurettin ilk kez Şark Musiki Cemiyeti’nin konserlerinde solist olarak parladı. 
Askerlik görevi sırasında, 1923’te mülazım (teğmen) rütbesiyle Muzikai Hümayun’a girdi; 
Cumhuriyet’in ilanından sonra da Riyaseti Cumhur Heyeti’nde üç yıl görev aldıktan sonra ayrıldı. 
Aynı yıl Sahibinin Sesi plak şirketi adına Paris’e giderek iki yıl ses tekniği dersleri aldı. 
Dönüşünde, 22 Şubat 1930 gecesi, Beyoğlu’ndaki Fransız Tiyatrosu’nda 
kemanî Nubar Tekyay, kemençeci Ruşen Kam, tanburî Mesut Cemil ve kanunî Artaki Candan’ın sazları eşliğinde 
yepyeni bir anlayışla ilk sahne konserini verdi. Bunu öteki konserleri izledi. 
Mikrofon kullanmadan, ayakta okuyarak verdiği bu konserlerde ortaya koyduğu icra üslubu ve tekniği 
solo icrada bir dönüm noktası oldu, yeni ufuklar açtı. 
O zamana kadar bu tür bir okuyuşla modern bir konser salonu düzeni içinde konser veren olmamıştı. 
Daha önce hep küçük mekanlarda, özel musiki meclislerinde oturan hanendelerce icra edilirdi.

Münir Nurettin 1920’lerin ilk yıllarından başlayarak uzun yıllar düzenli olarak plak doldurdu. 
Sahibinin Sesi, Orfeon Record, Polydor, Odeon, Pathe şirketleri için doldurduğu plaklar 
onun zamanla çok geniş bir dinleyici kitlesine ulaşmasını sağladı. 
Selçuk 1953’te İstanbul Belediye Konservatuvarı’na üslup ve teganni öğretmeni olarak atandı. 
Ertesi yıl konservatuvarın icra heyeti şefliğine getirildi. 
Bu tarihten 1976’ya kadar, yirmi iki yıl boyunca üç yüz civarında konser yönetti. 
Çok geniş bir ilgi gören bu konserlerin verildiği yıllar icra heyetinin en parlak dönemidir. 
Selçuk icra heyeti şefliğine getirildiği yıl, İstanbul radyosunda müşavirlik görevi de üstlendi. 
Üç yıl süren bu görevi sırasında stajyerlere ders verdi; 
gerek konservatuvarda, gerekse radyoda hoca olarak pek çok okuyucunun yetişmesinde emeği geçti. 
Bir eğitmen ve öğretmen olarak da kendisinden sonraki kuşaklar üzerinde derin izler bıraktı
 İstanbul Radyosu ve İcra Heyeti için yazdığı notalarla da musiki kütüphanesini zenginleştirdi. 
Selçuk, Mısır, Irak, Suriye, Macaristan, Avusturya ve İngiltere’de konserler verdi. 
Mısır’da bulunduğu sıralarda Ümmü Gülsüm ve Abdülvahap ile dostluklar kurdu
 bu çok ünlü sanatçıların takdirlerini kazandı. 
Münir Nurettin Selçuk 27 Nisan 1981’de öldü; mezarı Bebek’teki Aşiyan Mezarlığı’ndadır.

En çok biline bazı eserleri

* Beni Kör Kuyularda Merdivensiz Bıraktın
* Gül Yüzünde Göreli Zülf-i Semen-say Gönül
* Sak
* Safa-yı Metle Parıldasın Camımız
* Hülyama Doğan Son Güneşim
* Son Hevesimdi
* Varalım Kuy-ı Dilaraya Gönül Hu Diyerek
* Bir Söz Dedi Canan ki Keramet Var İçinde
* Rindlerin Akşamı (Dönülmez Akşamın Ufkundayız)
* Ne Doğan Güne Hükmüm Geçer Ne Halden Anlayan Bulunur
* Endülüs’te Raks
* Aziz İstanbul
* Sessiz Gemi
* Rindlerin Ölümü
* Sen Şarkı Söylediğin Zaman
* Dumanlı Başları Göklere Ermiş
* Yedi Renk Üstüne Hareli Dağlar
* Söyle Sevgilim
* Kalamış
Mehmet Ali BABAR
 
 

01 Aralık 2017 Cuma 20:20:12
449 defa okundu
Paylaş :     Arkadaşına Öner


En Çok

Bu Hafta

Bu Ay

Okulda igrenc olay…...



Warning: mysql_close(): 4 is not a valid MySQL-Link resource in /home/habercad/public_html/yazi.php on line 154